انواع کویل اواپراتور
انواع کویل اواپراتور
ژوئن 1, 2019
نمایش همه

سرویس و شستشوی کویل صنعتی هوائی

سرویس و شستشوی کویل صنعتی هوائی

مبدل هوایی یا کویل صنعتی، از لوله های مسی و پره های آلومینیومی ساخته می شوند. برنامه سرویس و شستشوی کویل صنعتی هوائی به صورت فصلی و سالیانه، بایستی بخشی از فرآیند و برنامه نگهداری تجهیزات سرمایشی و گرمایشی تهویه و سردخانه ای باشد. بدون نگهداری صحیح و برنامه شستشوی منظم، بهترین تجهیزات تهویه مطبوع نیز نمی توانند در راندمان بهینه خود کار کنند و به مرور دچار استهلاک می شوند.

عموما، افراد سرویس کویل صنعتی و دستگاه های سرمایشی و گرمایشی را جزئی از برنامه راه اندازی اولیه در نظر می گیرند و در طولانی مدت، از انجام منظم آن خودداری می نمایند.

مهمترین  دلایل نیاز به برنامه سرویس کویل صنعتی، پر شدن فواصل فین های آلومینیومی در اثر گرد و غبار و نشتی ناشی از سوراخ شدن کویلها می باشد. در محیط های خورنده و دارای آلودگی صنعتی نیز فین آلومینیومی دچار خوردگی شدید می شود که منجر به از بین رفتن راندمان انتقال حرارت می شود. در کویل های آبی صنعتی، خطرات یخ زدگی آب در اثر سرما، منجر به ترکیدن لوله های مسی و ایجاد نشتی در داخل کویل صنعتی می شود.

سرویس و نگهداری کویل DX

در کویل های DX یا کویل صنعتی کندانسور، بایستی موارد ذیل را کنترل نمود و در صورت نیاز، این موارد را رفع نمود:

  • کنترل عدم وجود آب در داخل کویل دی ایکس در اثر تعمیرات
  • کنترل عدم وجود نشتی در لوله های مسی
  • کنترل کیفیت جوش های مسی و عدم پوسیدگی در اثر رطوبت
  • کنترل وضعیت فین ها و عدم وجود غبار و روغن بر روی فین ها
  • کنترل وصعیت قرارگیری پخش کن
شانه کردن کویل الیما

شانه کردن کویل

سرویس و نگهداری کویل آبی ( چیلد واتر یا کویل آبگرم )

در مبدلهای آبی فین پلیت تیوپ، بایستی موارد ذیل را در زمان بازرسی مورد توجه قرار داد:

  • کنترل عدم وجود نشتی در لوله های مسی ناشی از سوراخ شدگی یا یخ زدگی Coil
  • کنترل عدم رسوب در داخل کویل های مسی و در صورت نیاز، اسید شوئی مبدل آبی
  • کنترل وضعیت عملکرد شیر کنترل سه راهه و دوراهه کویل صنعتی
  • کنترل صحت عملکرد شیر هواگیری کویل و شیر تخلیه

تجهیزات شستشوی کویل صنعتی

امروزه، تجهیزات گوناگونی برای سرویس و شستشوی کویل صنعتی تهویه مطبوع و سردخانه ای ابداع شده است و به بازار مصرف ارئه شده است. این تجهیزات در دو بخش ابزار آلات و مواد شیمیایی قابل دسته بندی هستند. عمدتا برای غبار زدایی کویل صنعتی، ابتدا با استفاده از پمپ های بادی، در جهت خلاف حرکت هوای کویل، کویل ها را هوا دهی می کنند تا غبارات و گرد از فواصل بین فین ها خارج شود، پس از آن با کمک کارواش آب فین ها شستشو می شوند.

هنگام سرویس و شستشوی کویل صنعتی هوائی، در صورتی که بر روی فینها، روغنی باشد، از کارواش آب داغ استفاده می شود. جهت تست نشتی از ازت استفاده می کنند، همچنین گاهی از طریق یافتن محل هایی که روغن روی آنها پخش شده است، می توان به محل نشتی پی برد. در مواردی که نشتی بسیار ریز باشد و نتوان به راحتی نشتی کویل را پیدا نمود، از مواد آشکار ساز استفاده می شود که همراه با ازت، به داخل کویلها تزریق می شود تا محل نشتی را یافت.

برای شستشوی کویل های DX و کندانسور، می توان برای اطمینان از کیفیت شستشوی داخل کویل صنعتی، از Freon 11 استفاده نمود. هرچند که این ماده بسیار گران است، اما بهترین ماده شیمیایی برای شستشوی کویل کندانسور و اواپراتور، فرئون 11 است.

گاهی پیشنهاد می شود که از بنزین یا توزن برای شستشوی کویلها استفاده شود، اما در منابع مهندسی استفاده از این دو ماده شیمیایی، پیشنهاد نشده است و بنزین نیز به دلیل فرار بودن و خاصیت اشتعال سریع، خطرات انفجار با خود به همراه دارد. همچنین در کارکرد مداوم، اپراتور سرویس و نگهداری را دچار بیماری های تنفسی و ریوی می کند.

در مواردی که فین های آلومینیومی کویلهای تهویه مطبوع، دچار ضربه یا کج شدگی شده باشند، می توان از شانه های فین برای رفع این عیب بهره جست. باید توجه داشت که استفاده از شانه فین، می تواند به کاهش افت فشار عبور هوا در حین عبور از محلهایی که دچار ضربه شده اند، کمک شایانی نماید. شانه های فین براساس تعداد فین در اینچ، دسته بندی شده اند و در بازار مصرف به راحتی قابل سفارش هستند.

در مواردی که کویلها به دلیل رسوبات جامد موجود در آب، پر شده باشند، تنها می توان با جداسازی کویل صنعتی از دستگاه و غوطه ور سازی کویل صنعتی خنک کننده در داخل مواد شیمیایی، نسبت به جداسازی این رسوبات اقدام نمود. معمولا این مواد شیمیایی، از خانواده های اسیدهای آلی می باشند که بایستی با غلظت پیشنهادی سازنده دستگاه تهویه، مورد استفاده قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!