جوشکاری آرگون و CO2
آگوست 13, 2022

    بدنه کیوسک و خودپرداز

    این روزها کیوسک ها و خودپردازها تبدیل به قسمت مهمی از فناوری جهان شده اند. استفاده از آنها موجب تغییر و تحول بسیار در خصوص مبادلات تجاری و مالی شده است. به همین دلیل است که تولید آنها به صورت سفارشی و بر اساس کارایی آنها انجام می گیرد. به طور کلی در حال حاضر در تولید بدنه خودپرداز بانکی ATM رضایت کاربران و عملکرد راحت تر و البته افزایش کیفیت اهمیت زیادی پیدا کرده است. در این نوشته به بررسی نحوه ساخت بدنه فلزی خودپرداز بانکی ATM و کابین فلزی کیوسک اطلاع رسانی می پردازیم و نکات مهم در این خصوص را بیان می کنیم.

    تصویر یک

    انواع مختلف کیوسک و خودپرداز و کاربردهای آنها

    واقعیت این است که امروزه استفاده از انواع کیوسک و خودپرداز افزایش بیشتری پیدا کرده است. موسسات مالی و بانک ها بیشتر از قبل از بدنه خودپرداز بانکی ATM در جهت جذب مشتریان خود استفاده می نمایند. از طرف دیگر به کار بردن کیوسک برای خودپردازها و یا استندهای نوبت دهی و اطلاع رسانی به ایمنی دستگاه ها در هنگام شرایط جوی نامساعد کمک می کند.

    به طور کلی کیوسک ها انواع مختلفی دارند. مهم ترین آنها کیوسک هایی هستند که با عنوان خودپرداز شناخته می شوند و از آنها برای دریافت یا پرداخت وجه و انجام امور بانکی استفاده می کنند.

    برخی دیگر نیز با عنوان کیوسک های سفارش گیر شناخته می شوند. این نوع کیوسک ها در رستوران ها و فست فودی ها کاربرد دارند و با دقت بالای خود باعث کاهش زمان انتظار مشتریان و افزایش میزان نوبت دهی می شوند. برخی از انواع کیوسک ها با عنوان کیوسک های پرداخت شناخته می شوند. از این نوع کیوسک ها برای دریافت وجه، صدور بلیت، شارژ بلیت و غیره استفاده می کنند.

    تصویر دو

    سایر مدل ها

    یکی دیگر از انواع کیوسک هایی که امروزه دارای اهمیت فوق العاده ای هستند، کیوسک های نمایشگاهی یا همان کیوسک های اطلاع رسانی می باشند که از آنها برای معرفی محصولات و یا خدمات در انواع نمایشگاه ها استفاده می کنند. این نوع کیوسک ها دارای مزایا و امکانات متعدد دیگری نیز هستند که از آن میان می توان به جمع آوری نظر مشتریان، ارائه خدمات تبلیغاتی و غیره اشاره کرد.

    برخی از انواع کیوسک ها نیز با عنوان کیوسک یا کاور استند نوبت دهی شناخته می شوند. با استفاده از این نوع محصولات مشتریان می توانند نوبت خود را دریافت کنند. به کار گرفتن چنین استندهایی باعث جلوگیری از هرج و مرج و بی نظمی شده، زمان انتظار مشتریان را کاهش داده و در نتیجه موجب افزایش راندمان کاری می شود.

    دقت داشته باشید کیوسک های تلفن هم یکی دیگر از انواع این محصولات هستند.

    اهمیت کیفیت بدنه خودپرداز بانکی ATM

    از آنجا که بدنه خودپرداز بانکی ATM در معرض شرایط مختلف جوی قرار می گیرد، کیفیت آن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. به این معنا که باید حتما طی مراحل ساخت آزمایش های مختلف را از سر بگذراند و اطمینان حاصل شود که از کیفیت مناسبی برخوردار است. این آزمایش ها میزان مقاومت بدنه خودپرداز بانکی ATM در برابر رطوبت و سرما و برف و باران، حرارت و گرمای ناشی از تابش نور خورشید را تعیین می کنند. همچنین میزان مقاومت بدنه فلزی کیوسک در برابر ضربان نیز مشخص می شود.

    دقت داشته باشید که بدنه خودپرداز بانکی ATM که از جنس فایبر گلاس و پلکسی و یا پلاستیک فشرده تولید می شود، به راحتی در برابر ضربه و یا شرایط مختلف جوی دچار آسیب خواهد شد. از طرف دیگر بدنه هایی که از جنس پلکسی تولید می شوند، باید مدام برش بخورند. این امر باعث می شود که اتصالات بدنه کاملا پیوسته و محکم نباشند. در واقع باید با استفاده از پیچ و پرچ قسمت های مختلف بدنه را به هم متصل کرد. با گذشت زمان، هرچه این نوع کیوسک ها بیشتر در معرض گرما و سرما و باد و باران باشند، اتصالات بدنه از بین رفته و بدنه کیوسک سست شده و از بین می رود.

    به این نکته نیز توجه داشته باشید استفاده از بدنه خودپرداز بانکی ATM که از جنس پلاستیک فشرده تولید شده باشد، مخصوصا در مناطق خشک و گرم اصلا مناسب نیست. چون تابش نور خورشید باعث وارد آمدن آسیب جدی به آن می شود.

    اما کیوسک و خودپردازهایی که بدنه آنها از فلز تولید می شوند، به راحتی آسیب نمی بینند. این بدنه ها در کوره های پودری الکترواستاتیک رنگ آمیزی می شوند. به همین دلیل به راحتی می توانند در برابر گرد و خاک و رطوبت و سرما و گرما از خود مقاومت نشان دهند. همچنین به خاطر مقاومت فوق العاده ای که در برابر ضربه دارند، موجب محافظت از قطعات داخلی دستگاه نیز می شوند. از همه این ها گذشته، در ساخت چنین بدنه هایی دور تا دور مانیتور یک قاب فلزی قرار می گیرد که موجب محافظت از آن می شود.

    البته در فلزکاری برخی از انواع کیوسک ها، از جمله در فلزکاری کیوسک مخابراتی باید گزینه محافظت از کاربر در برابر سرما و گرما در اولویت قرار بگیرد.

    تصویر سه

    فرایند تولید بدنه خودپرداز بانکی ATM

    اولین قدم برای تولید بدنه خودپرداز بانکی ATM، طراحی آن است. در طراحی بدنه معمولا نیاز کاربران در نظر گرفته می شود. همچنین محیطی که قرار است این بدنه در آن قرار بگیرد، برای انجام طراحی اهمیت فوق العاده ای دارد. دقت داشته باشید که در قسمت طراحی از مدلسازی در نرم افزارهای مهندسی مانند Solid Works در محیط شیت متال بهره گرفته می شود. پس از تایید طرح مورد نظر برای تولید بدنه خودپرداز بانکی ATM، مرحله بعدی یعنی خدمات شیت متال و ورقکاری شروع می شود. این خدمات شامل خدمات ورقکاری، خمکاری CNC، پانچ CNC و خدمات برش لیزر هستند.

    در واقع در قدم بعدی با استفاده از دستگاه های کاملا پیشرفته و به روز برشکاری لیزری و پانچ CNC انجام می گیرند. سپس وارد مرحله خمکاری CNC می شویم که طی آن از دستگاهی استفاده می شود که به آن خم برک CNC می گویند. مرحله سوم هم مرحله جوشکاری است که در آن با استفاده از گاز CO2 قسمت هایی که لازم است به هم جوش داده می شوند.

    پرداخت کاری و رنگ آمیزی پودری الکترواستاتیک مراحل بعدی هستند که باید به ترتیب و با دقت بالا انجام بگیرند. برای انجام این مراحل نیز از به بروزترین و پیشرفته ترین دستگاه ها استفاده می شود. در نهایت مرحله مونتاژ بدنه خودپرداز بانکی ATM و بسته بندی آن است که در نهایت دقت و ظرافت انجام می گیرند.

    error: Content is protected !!