کویل حرارتی و برودتی چیست کویل سازی کویل صنعتی
کویل حرارتی و برودتی چیست
آوریل 5, 2019
انواع کویل اواپراتور
انواع کویل اواپراتور
ژوئن 1, 2019
نمایش همه

دستگاه کندانسور هوایی چیست؟

کندانسور هوایی چیست؟ قیمت کندانسور هوایی کندانس هوا خنک کاندسنر هوایی

الیمامبدل، سازنده کندانسور هوایی باقیمت مناسب انواع کاندنسر هوایی کندانسور هواخنک

در این مقاله به این موضوع میپردازیم که دستگاه کندانسور هوایی چیست؟ دستگاه کندانسور یا تقطیر کننده در صنایع برودتی، بخشی از سیکل تبرید است که وظیفه دفع حرارت ناشی از واحد اواپراتور و انرژی الکتریکی ورودی کمپرسور به محیط خارج را بر عهده دارد. به بیانی دیگر، کندانسور وظیفه خنک کردن مبرد پر فشار گازی و تبدیل بخار سوپرهیت پرفشار به مایع سابکول پرفشار را بر برعهده دارد. همانطور که از تعریف کندانسور مشخص است، انتقال حرارت بین دو سیال اولیه و ثانویه صورت می گیرد. برحسب نوع سیال ثانویه، سه نوع کندانسور تولید می شود: کندانسور هوایی، کندانسور آبی و کندانسور تبخیری.

ساخت کندانسور هوایی الیمامبدل با قیمت مناسب دستگاه کندانسور هوایی چیست؟

ساخت کندانسور هوایی

کندانسور هوایی یا کندانسور هواخنک، یا کندانسور ایرکولد  Air-Cooled، نوعی از واحد تقطیر کننده است که برای خنک سازی سیال بخار سوپرهیت، از هوا به عنوان سیال خنک کن استفاده می شود. کندانسور آبی یا کندانسور واترکولد Water-Cooled، از سیال آب برای خنک سازی مبرد بخار پرفشار استفاده می کند و میزان دمای سابکول مبرد به دمای خشک یا dry Bulb محل نصب بستگی دارد. آب خنک کندانسور آبی، از طریق دستگاه برج خنک کننده یا کولینگ تاور تامین می شود و به دلیل فرآیند سرمایش آب، دمای سیال آب خنک کن متاثر از دمای تر یا Wet Bulb محل نصب می باشد. کندانسور تبخیری یا Evaporative Condenser، نوع خاصی از کندانسور هوایی یا کندانسور هواخنک است که هوای مرطوب خنک با مبرد سوپرهیت تبادل حرارت می کند.

مشخصات ساخت کندانسور هوایی

کندانسورهای هوایی به طور معمول از فین های آلومینیومی  و لوله های مسی ساخته میشود. فین های آلومینیومی که در علوم حرارتی به پره نیز شناخته می شوند، وظیفه افزایش سطح تبادل و کاهش ابعاد کندانسور هوایی را برعهده دارند. با استفاده از پره های آلومینیومی، تبادل حرارت بین دو سیال اولیه و ثانویه افزایش قابل توجهی پیدا می کند. این پره ها، به سطوح گسترش یافته یا Extended Surfaces نیز شناخته میشود و در کتب انتقال حرارت افزایشی Enhanced Heat Transfer به تفضیل در مورد انواع پره ها، کاربردهای آنها و معادلات انتقال حرارت هر نوع بحث و بررسی شده است. پره های آلومینومی در زمان طراحی کندانسورهوایی کمک می کنند تا ابعاد کندانسور هوایی کاهش قابل ملاحظه پیدا کند و قیمت تمام شده کویل کندانسور هوایی کمتر شود.

عموما در طراحی کندانسور هوایی الیمامبدل، بر حسب شکل ساخت کندانسور هوایی، سه نوع کندانسور افقی یا کندانسور تخت، کندانسور ایستاده و کندانسور مورب یا V-Type قابل تمیز است. از جهت نوع فین، دارای چهار نوع فین آلومینومی ساده، فین آلومینیومی بلو فین، فین آلومینیومی گلد فین و فین مسی می باشند. از جهت جریان هوا به انواع کندانسور هوایی جابجایی طبیعی یا آزاد و کندانسور هواخنک با جایجایی اجباری یا Forced دسته بندی میشود.

انواع کندانسور هواخنک از جهت شکل ساخت

کندانسور هواخنک افقی یا تخت، به طور معمول در ظرفیت های خنک کاری متوسط و بالا کاربرد دارد. در این نوع از کندانسور هوایی، کویل کندانسور به صورت افقی قرار می گیرد و جریان هوا از قسمت زیرین کویل هوایی کندانسور وارد میشود و هوای گرم شده، توسط فن هایی که در قسمت بالای کندانسور هوا خنک قرار گرفته است، از دستگاه کندانس هوایی خارج میشود. مبرد نیز از قسمت بالای کویل صنعتی کندانسور وارد می شود و از قسمت پایین کویل کندانسور خارج می شود. در کویل اواپراتور، جهت ورود و خروج مبرد برعکس کویل کندانسور است. با توجه به شکل جریان ورودی مبرد و جریان ورودی هوا، این نوع از مبدل های حرارتی هوایی، به مبدل های جریان مخالف Cross Flow شناخته می شوند.

 

ساخت کندانسور ایستاده هواخنک الیما با قیمت مناسب دستگاه کندانسور هوایی چیست؟

ساخت کندانسور ایستاده هواخنک

در کندانسور هوایی یا کندانسور هوا خنک عمودی یا ایستاده، کویل کندانسور به صورت عمودی در یک کاور فلزی قرار می گیرد و فن های کندانسور هوایی در جلوی فریم فلزی بدنه دستگاه کندانسور هوایی قرار می گیرد. هوای خنک کن کاندنسر هوائی، از قسمت پشت کویل کاندنسر وارد می شود و پس از خنک نمودن مبرد پرفشار و تبدیل آن به مایع پرفشار، توسط فن های اکسیال کندانسور از قسمت جلوی دستگاه خارج می شود. مبرد پرفشار از طریق کلکتور ورودی کندانسور که معمولا در سمت فن قرار گرفته است، وارد کویل کندانسور می شود و پس از تبدیل شدن به مایع سابکول، از طریق کلکتور خروجی که در قسمت پشت دستگاه کندانسور هوایی قرار دارد، خارج میشود.

در کندانسور هوایی مورب یا V-Type، ظرفیت کویل به دو قسمت مساوی تقسیم می شود و دو سری کویل در طرفین دستگاه کندانسور هوایی قرار می گیرد. هوای خنک کن از قسمت زیرین کویل کندانسور هواخنک وارد می شود و پس از خنک نمودن مبرد سوپرهیت و تبدیل آن به مایع سابکول، از طریق فن هایی که در قسمت بالای دستگاه کندانسور هوایی قرار گرفته است، خارج می شود. مبرد سوپرهیت نیز از طریق کلکتور ورودی، وارد کویل کندانس می شود و از طریق کلکتور خروجی که در قسمت زیرین کویل قرار گرفته است، خارج می شود. با توجه به ماهیت مبرد سابکول خروجی، مایع بایستی از قسمت زیرین کویل کندانسور خارج شود، در غیر اینصورت، به دلیل به تله افتادن مایع، عملکرد کندانسور هوایی مختل خواهد شد.

انواع کندانسور هوایی از جهت نوع فین

فین ها یا پره های کویل کندانسور، معمولا از نوع بدون پوشش آلومینیومی استفاده میشود. علت این امر اینست که با ایجاد پوشش بر روی فین الومینیومی، راندمان انتقال حرارت قدری کاهش می یابد.  همچنین به دلیل افزایش قیمت کندانسور هواخنک، ترجیح به استفاده از کویل کندانسور با فین آلومینومی ساده است. هرچند کلیه امکانات تولید کویل کندانسور و کندانسور هواخنک با انواع فین ها و حتی کویل آبگرم در مجموعه الیمامبدل وجود دارد.

 

فین مسی کویل کندانسور هوخنک دستگاه کندانسور هوایی چیست؟

فین مسی کویل

فین مسی، به دلیل قیمت بسیار بالاتر نسبت به فین الومینومی کمتر مورد استقبال قرار گرفته است. وزن کویل با فین مسی بسیار بیشتر از وزن کویل با فین آلومینیومی است، چرا که چگالی مسی تقریبا سه برابر چگالی آلومینیوم است. لذا کویل ساخته شده از فین مسی بسیار گرانتر از کویل ساخته شده از فین آلومینیومی است. فین مسی معمولا در محیط هایی کاربرد دارد که دچار خوردگی زیاد می باشند. و معولا به دلیل اختلاف قیمت کویل کندانسور با فین مسی نسبت به فین الومینیومی، عموما کارفرمایان از سفارش کویل با فین مسی خودداری می نمایند. البته کویل با لوله مسی و فین آلومینومی دارای اشکال خوردگی گالوانیک و پوسیدگی ناشی از آن نیز می باشد که با توجه به نرخ بسیار کم آن، معمولا از این مشکل در کویل کندانسور با فین آلومینومی صرف نظر می شود.

طراحی کندانسور هوایی

دستگاه کندانسور هوایی چیست؟ دستگاهی است که به ابعاد و ظرفیت آن به منطقه محل نصب آن بستگی دارد. کندانسور هوایی به دلیل خنک کاری آن توسط هوای محیط، کاملا وابسته به شرایط آب و هوایی منطقه محل نصب آن است. جهت محاسبه کندانسور هوایی و تعیین ظرفیت و ابعاد کندانسور هوا خنک، لازم است پارامترهای دمای خشک بیرون، دمای مبرد اشباع کندانسور، نوع مبرد، ظرفیت کندانسور مورد نیاز ، محدودیت ابعادی، وضعیت گرد و غبار منطقه، خوردگی و آلایندگی مشخص شود تا نسبت به طراحی کندانسور هواخنک و تعیین ابعاد کویل کندانسور و تعداد و ظرفیت هوادهی فن های کندانسور اقدام شود.

قیمت کندانسور هوایی

شما عزیزان میتوانید برای دریافت قیمت کندانسور هوایی و نحوه ساخت کندانسور هواخنک و جهت اطلاع از نحوه انتخاب کندانسور هوایی، و یا استعلام هزینه کندانسور هوایی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید. با کمال میل آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *